Populära inlägg

2008-06-13

Zlatan vet vad Skriet är



Norske nationalmålaren Edvard Munch var en känslig natur, som egensinniga fotbollsartister: Jag vill gärna jämföra med vår svenske indvandrare Zlatan Ibrahimovic. uppväxt i Rosengård i Malmö. Han hade två personliga drag som framträdde redan i pojklaget i Malmö FF-fotbollen: Gudabenådad talang och ett stort självförtroende.

Här har jag dristat mig att föra samman nr 10 Zlatan med "Skriet" - ett av världens stora konstverk;Ingen vet vilka associationer den tavlan kan öppna av alla inre reglade dörrar till själens drömmar; Nyligen restaurerad för miljoner kronor. Den är välbevakad på plats Munchmuséet i Oslo. Missa inte ett besök där om ni är i Norge.
Skriket är för mig allestädes närvarande. En påminnelse om behovet av mer medmänsklighet.
Programledaren i EM-studion TV4 mitt i Kungsträdgården är utmärkt. Jidhe är
outstanding med allmänt avspänd distans till sport; Bojan är åsiktskanon och flickan
som förenas med Skriket, tillhör det nya kvinnogardet i TV-rutan--det återkommer jag till.Tavlan Ömhet i sommarnatten är eget nymålat (olja 100x81 cm).

Thorwald

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar