Populära inlägg

2008-06-10

Vem är flickan i stolen?



Den här tavlan har redan varit med om tre,fyra färdiga
motiv. Men jag duschade allt till nollpunkten eller ruta 1.
Och så passerade jag lite moloken före sängdags rummet
som en gång nyttjades som lanthandel och som nu fungerar som
min ateljé.

Flickan i stolen avtecknade sig bara jag strök över den vita
övermålningen.Magiskt. Sitter hon i rullstol och är det mamman som
beskyddande står bakom? Och visst har flickan en bok i sin hand.
Aha - påverkad av alla turer kring Selma Lagerlöf, 150 år den 9
augusti. Nja---nä det stämmer inte. Och folk verkar passera där
flickan i stolen befinner sig.
Den kom fram---jag tycker mig komma ihåg en sådan situation på ett
gammalt hotell i Venedig 1966. Jag var på hemväg från att ha rapporterat till DN
från ishockey-VM i Ljubljana. Hamnade på ett boskapståg över bergen och
ner mot Trieste och Venedig. Det var off season, bara duvorna på St
Marcus-platsen - plus jag och ett par svenska journalistsvänner. Jag minns
också att jag köpte en klackring, min första, men dess saga blev kort.
Den bara försvann.
Flickan i stolen k a n vara färdigt. 105x88 cm---olja.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar