Populära inlägg

2008-06-05

Paradiset Sommar-Sverige!






Se på bilderna här! Knäppta med min lilla digitalkamera vid åttatiden kväll före Nationaldagen.

Rododendron överväldigar; Ängsgräset i horisonten av hettan rödrostrosa i motsken; I Upplanda-Edeby vid Klarälven, Nordens älvdrottning. Under 47 mil slingrar hon söderut men just här vid vår bro trotsas naturlagarna; Klarälven bryter i nordlig riktning;

Känn dofterna av syrén och alla ängens änglablommor; Och vildrosen! Och...ja,hur simpelt framstår inte människokrakar som förlorat sig i tron att
paradiset bara nås med fickorna fulla av pengar/mammon.

Det är svårt att nå fram med en kontrastverkan, som i kväll. Därför - blunda Ni alla
penningdyrkare ---

Jag skrev dikten "Drömskans dal" vid ett sådant här paradisiskt tillfälle. Den finns på näst sista sidan - i Marjas och min "Tomtarna flyttar",
Då gladdes Marja när hon målade så inspirerade, starka bilder, med den värmländska djupskogens fara och skydd; Tomtefamiljen tog sig fram i meterdjup snö och Älgen bar dem i sin krona sista nära tre av de tio milen; I veboa här på Jâle/OlssonsGården har tomtarna trivts. De rycktes upp i mitten av maj och är nu med sin skyddsling inackorderade i potatiskällaren i Mellantomta; hos familjen Karlsson södra Fjöle, Klässbol.

Jag önskar alla och envar en fin Nationaldag! Klockan just tickade över midnatt och nu skriver vi sålunda den 6 juni 2008.
Min konst är i Sunne. Broby Gästgivaregård kl 16. Marja är på plats. Jag finns
i mina tavlor! Selma Lagerlöfs ande svävar i Gästgivaregården; skjutsstation i det Broby som i Selmas fantasi var/är Sunne.


Så kan det gå.


Thorwald

1 kommentar: