Populära inlägg

2008-06-08

Tiden tar en paus




Att sova ut är ett previlegium - ibland.
Nästan jämnt.
Min mor sade då jag gifte mig för första - och som jag då blint trodde -
enda gången;

"Får Thorwald bara sova sina åtta timmar, ja då är det ingen fara för honom".

Undrar om hon visste hur rätt hon hade!
När jag varit under press - självförvållat, var och en bär sina gåvor och bördor -
och brutit mot regeln 8 timmar sova, 8 timmar arbeta och 8 timmar fri tid, ja då har
det till sist varit att braka in i väggen.

Men ingen regel utan undantag, förstås.

Av anledning jag ej helt kan detaljbeskriva så målade jag Edvard Munch med Skriket-masken framför sitt jag som gammal och ensam på sin gård utanför Oslo.
Jag hade handlat färger, balsamterpentin, penslar---och dukar. Men jag gav mig på
den femtielva gånger övermålade; ilsket och glatt och modstulet och...

Jag höll på till klockan var 02.00 i sommarnatten.Färg ända ned i stövelskaften.

Flera gånger hade jag den tavla jag var ute efter, Madonnan naken--inte som
på E.M.:s tavla. Icke alls - detta är min konst och att jag vill stanna en stund vid
kopplingen till skökan är OK.

Men Madonna var fullt påklädd och såg behärskat nöjd ut, när jag försiktigt bävande
nyfiket inspekterade nattens arbete i ateljén /vilken röra av tuber, penslar o s v pust! men så är det, kreativitet är inte alltid vän av ordning/ Det röda hårbandet övergår nu, ser jag, i röd sommarhatt.
Och - nota bene! - jag sov ut denna sommarsöndag.Så åtta timmar sömn blev det.
Kaffet smakade mycket bra.
Jag skall skriva och översätta delar av mina i huvudet redan formade dikter innan gräsklipparen ska få tugga sig runt tomten.
Ny text till hemsidan...Men först en cykeltur. Bifogar gamla apelns blomning sedd från verandan plan 2 i OlssonsGården.
Thorwald

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar