Populära inlägg

2010-01-20

EpiCept: "stegrande royalty"

"The royalty is an escalating, double digit rate that is earned from the first dollar of sales." -

Detta besked anlände till moig i dag. Avsändare: Bob Cook, EpiCept Corporation.
Jag tillställde den 14 januari EpiCept mina farhågor pga oklarheter kring partneravtalet med MEDA AB,och VD Jack Talleys vägran att uppge en mer preciserad räntesats på Royalty - extra känsligt för inte minst EpiCepts aktieägare, vilka reagerade med förvåning på den moderata Upfront-summan på 3 miljoner dollar. "Double digit" angavs och utan mer kött på benen är oklarheten huvudorsaken till att EpiCept-aktien, efter omvänd split,är på en jämförelsevis lägre nivå nu (18 skr:3 = 6 skr) än före Meda-avtal och det faktum att smärtkrämen NP-1 före midsommar blir partneravtal nr 2.

"KONKURRENSSKÄL HEMLIGHÅLLA EXAKT ROYALTY!"


Jag tolkar det korta kärnfulla svaret från EpiCept-styrelsen som en - äntligen - mycket positiv kungörelse. Ceplene ä r framtiden! Brevet, som gör Meda-avtalet till
en vinnare, i sin helhet:

"For competitive reasons we are not discloisng the excacr royalty rate from Meda. The royalty is an escalating, double digit rate that is earned from the first dollar of sales.

Bob Cook"

Nu har bilden fortfarande frågetecken, men detta kan bara tydas sålunda:
När Meda kommit igång på alla cylindrar ökar Royaltyn enligt i partneravtalet befintligt formula Denna stegrande effekt kommer att utlösa hävstångseffekter, som
kompenserar den moderata Upfront Meda fick.
Och Meda vill inte att den här Royalty-modellen görs offentlig.
När Meda börjar redovisa säljsuccé för CEPLENE och volymen ligger PASSERAR 50 miljoner dollar, ja då lär EpiCepts Milstenar o c h resultatet av en eskalerande procentsats visas upp. Hävstångseffekten samt milstenarnas storlek, js ---då bör väl en "dead hand" sopas bort från EPCTD.


Thorwald

5 kommentarer:

  1. Hej Thorwald!
    Tack för din blogg. Jag är tacksam för den info du förmedlar. Det är dock synd att det ska behövas vissa kontakter för att få info från bolagsledningen. Det borde vara alla aktieägares rättighet.
    Jag är av den åsikten att Epicept sitter på något fantasiskt men är orolig att vissa i ledningen inte klara av att hantera den sk marknaden, vilket inte oväsentligt.
    Jag har förstått att även du har börjat tvivla på vissas förmåga=JT.
    Hoppas vi har fel.

    SvaraRadera
  2. Den som tolkar min breväxling med Epi-styret begriper... att min
    inlaga baserad på min rättspatos och icke förmögenheters lismande
    kvackis;
    Och jag vill in ha dear Bob smöret rinnande kring krav på svar.
    Nu tog det 5 dagar där vpd The Old Saw mill på älvvägen där i Terrytown.
    Från första cent Meda säljer för har EpiCept digit royalty.SOM STEGRAS.
    sÄGA VAD MAN VILL; Epi är episkt -
    se spektaklen runt som en spegel av livet.
    Den kraft vi ser ursprunget genom frestar/testar
    våra själars:
    Som i jippot "True?" False?
    Magen säger att då jag har min födelsedag som Vädur - den 11 april - ja den dagen ¨har
    ECTD ribban upplagd på 30 kr och passerar sedan---va tror Du?

    SvaraRadera
  3. Något stort är på gåmg
    i EpiCept!
    Meda agerar slag i slag.
    Tänk att en partner med den
    seriösa framtoning skulle
    "leda det halvt ihjältrampade
    riskföretaget som snart går o mål!
    Vad menar jag med det.
    Uan att göra hemarbetet mycket noga och ha en bortom-hörnet-nyfikna själ--som Sten Bergman. upptäcksresanden...
    I midsommar har Epi gått i mål:
    Se bara på Pheomix på DI BS och
    Redeye---att EpiCept konstaterar att det inte har resurser/tid att ha i gång ett slumrande projekt
    V Ä R D E T ÄR UPPDATEAD PÅ RUBB SOM STUBB; Och nu förstår jag varför Jack Talley inte förklarr sig ett endste något;
    Merger handla det 0m. 2 eller fle - allt finns det körscheman på - och om inte är det hög tid att förnya strukturerna i Hälso- och
    Läkemeelssektorerna.
    EpiCept had en period 50 anställda.
    Forskningscentra var uppriggat i San Diego /en plats jag känner mig hemma i--och det sedn hela kust A1
    i Kalifornien/.
    I dag finns bara en tredjedel av personalen kvar.
    San Diego-centret har avvecklats:
    Labbet och inredningen - såg och var som ny -har sålts på andrahandsmarknaden.

    Och att bli uppköpt the good way
    upplever TALLEY,Savage, A.Collier-Smyth---Cook ja Bernie Tyrrell likaså--han spendear tre härliga år--en comeback som han och hans fru tillsammans fatgtade beslut om; Bernie upplevde sin avgång för tidig tagen;
    Jag ämnar inte spekulera i vem av de riktigt stora som plockar in EpiCept- inklusive ett i USA GODKÄNT CEPLENE..
    Spännande resa blir det.
    Thorwald

    SvaraRadera
  4. Du har gett mig värdefull information om Epicept och nu ska du få ett tips på ett spännande biotecföretag. Diamyd Medical AB som snart har ett vaccin mot diabetes färdigtestat. Fas tre är pågående och avslutas både i USA och Europa tidigt 2011. Sedan väntar bara godkännande från EMEA och FDA före den ökande skaran i farsoten diabetes kan få lindring och bot.De har även ett dotterbolag i USA, Diamyd Inc. Det har även spannande studier mot kronisk smärta på gång. Vd:s uttalande med hänsyftning på diabetesvaccinet i senaste årsberättelsen är både enastående och uppseendeväckande:

    "Kanske kommer ni som läser detta idag att om 10 år berättar för imponerade lyssnare att ni var med redan 2009, innan resten av världen upptäckte Diamyd"
    Elisabet Lindner vd Diamyd Medical AB.

    SvaraRadera