Populära inlägg

2008-07-23

Anne Frank och dagens ghetto


Jag vaknade av att TV:n stod på
och skulle just stänga ned:
en film var igång
Jag kunde inte slita mig från den;
en amerikansk skolklass med bussade ghettoungdomar
där gängvåld och familjeolyckor förfärade;


Lärarinnans vänliga försök
att få någon att lyssna eller åtminstone
inte rappa eller ligga på golvet med mobilen i örat;
Allt syntes och hördes omöjligt. Impossible.

Skolans ledning hade sin del i katastrofen;
Exempel: förenklade böcker delades ut till ghettots
döttrar och söner;

Inför denna nya diskriminering
ilsknade lärarinnan till, började åtgärda;
hon inhandlade helt sonika fullvärdiga
böcker - med egna medel
vilket krävde två extrajobb;

Anne Franks dagbok
blev genombrottet för läsintresset
och mitt i allt lämnade lärarinnans make
henne i sticket;
"Jag eller ghettungdomarna, bara att välja".

Vilket ultimatum!

Lärarinnan befriades från den försmådde,
trångsinte husbonden;
Anne Franks dagboks rädderska,
hon som gömde Annes anteckningar,
inbjöds av eleverna och de samlade in
medel själva;

En svart pojke stegade fram till
den gamla lilla kvinnan som hade modet
att rädda Anne Franks dagbok;
"Idag har jag fått en ny idol - ni!"
Tårarna trillade utför pojkens kinder, hans
hållning rak och stolt;

Den gamla böjda judinnan lyfte armen;
"Nej jag är ingen hjälte - Ni och Anne Frank
och ni här i denna skolklass,
är de riktiga hjältarna".
Ungefär så.

En härlig ljusstrimma i slummens helveten
dess hot, gängförtryck och hopplösa struktur



Ett litet ljus, en saga som visade vägen, var nattfilmen
Ingen schablon!
Jag låg vaken och funderade;
och på vingar som bar mig
gled jag in i sömnens rike

Thorwald