Populära inlägg

2008-05-31

Jag vann mattan!



Ibland slår ett järtecken ned.
Jag cyklade bort till Edebymârten - tradition i sommarens genombrott,
som om ej förr sker den 31 maj. Jag brukar där kolla in: a)morsa på vänner som Hembygdsgården här vid Klarälven är traditionsbärare tack vare; b) trasmattorna som
kvinnorna i Röda korset väver för lotteri vid detta tilllfälle; Underbara färgkombinationer skapas där slag efter slag i vävstolen; mörka höst- och vinterdagar---kvällar...

Nu köpte jag 2 lotter a 10 kr st. 200 hade sålts, bara tre vinnare skulle dras.
Jag hade föga hopp om att ta hem något i den potten. Men väl hemma på gårdsplanen
ringde telefon;
- Grattis, du vann den rosa mattan.
Vi kommer och överlämnar den.
Tio munter senare hade jag mattan, som för mig har tonen av rosaröd solnedgång som färgar magi i Klarälvens vatten. Den skall debutera vid en högtid längre fram i sommar.

Detta tar jag som ett järtecken. Inget peppar, inget ta i trä; När sådant händer mig i mitt liv brukar det vara starten på en bra period;
Hon som kom med mattan är från Deje; Jag förevigade,både mig själv med mattan och hon som lämnade vinsten.
Senast jag vann något liknande var för 21 år sedan, även då Edebymârten; En griskultings vikt skulle gissas;
En vinnare bland hundratals viktgissningar.Diskussionerna gick höga bland erfarna bönder.
Jag kom nästan på milligrammet rätt- ren tur förstås - och en griskulting jag kallade Sven¨Åke (karlarna
som kom hit med den hette Sven och Åke)kom i full galopp, skuttade och gav skärande hals som bara kultgrisar kan.
Så kan det gå.Har Du varit med om liknande?

Thorwald

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar