Populära inlägg

2009-06-21

Profiten, Rödöga och hungern!




Jag skall inte sätta mig som domare över Midsommarhelgens brakfesteri festera och så vidare.
Denna profitjakt som kulminerar på börsen.Datorerna slår takten. Med en minsta chans att slå hur lågt under bältet som går att hitta - bara man hara ryggen fri.
Jag följer ett Biotechföretag,helamerikanskt faktiskt, som heter EpiCept. Noterat på Mammons
småföretagslista hos NASDAQ, USA, och OMX i Stockholm. Detta lilla företag - ja i jämförelse med
jättarna Astra, Merck, Bristol Myers Squibb mfl rena rama intet - har utan maken till envishet och hållit igång arbetet via ständiga vädjanden om nya pengar till den konstant sinande kassan, ja man har tryckt upp aktier som inlöses vid viss framtid om företaget nu inte brakar ihop, förklaras pankt och fågelfritt;
vilket legat som ett tjockt orörligt hotmoln över EpiCepts forskning de senaste åren.
Den svenska upptäckten - som fått marknadsnamnet CEPLENE - HAR envist gått framåt och pågått dygnet runt.
Och si! Nu är Ceplene sedan några veckor på bred väg ut till Europas patienter, drabbade av Akut Myeloisk Leukemi (AML);
Nu skall jag snart presentera de två - ja t r e - svenskar som är värda Nobelpriset för genombrottet, och om dess verkant till patienernas förhoppningar slår in efter verklighetens test. Kristoffer Hellstrand, professor vid Sahlgrenska i Göteborg är mannen bakom Ceplene. Han började forskningen för för 25 år sedan - att ta fram ett läkemedel som är det första effektiva i cancerfältet - sådant tar tid och envishet.De anser dock att priset är kommet /godkännande av Ceplene/.

Ceplene och EpiCept är inga vanliga pofiteländen. Jag unnar dem stora belöningar - även de stryktåliga aktieägarna i EpiCept, som än i denna dag inte får se en rak uppvärdering av aktien.
Det k a n bero på hastverksbevakning, där t ex Kim Dahlström, levandes som en slags bloggare med stjärnmärke i pannan samt analytikern, allt hos Redeye, en man jag skulle vilja käka en lunch med någon gång om jag orkar;
Jag har med viss erfarenhet lärt mig att tåla elakheter.Faktiskt gillar jag en blåsning mer än fjäsk. Jag har sökt visa F A K T A i en nyhetskommentar på den betrodda USA-bloggen Seeking Alpha. som jag arbetat med i tysthet; Bli inte förvånad om jätten Bristol Myers Squibb inom en tid före 1 augusti - nu med nytryckta aktier och envis vidareförädling av Ceplene, kan man kanske notera en senare deadline. Vi säger 1 december. Innan dess lägges ett rakt bud på hela EpiCept. Utgå från den kurs som noterades i fredagskväll, då EpiCepts allra senaste kassaförstärkning tryggar initial storsatsning på att lansera sin baby CEPLENE.Strategien har planerats ett tag: ett program med 4 miljoner nya aktier+på söndagen annonserades ytterligare 12 miljoner aktier; kan realiseras till priset 80 cent.I paketet finns även andra instrument. Netto packar EpiCept in c:a 80 milj skr i kassalådan.Aktien föll direkt 15 % till 76 cent. Glömda var fakta som klarlagt en miljarddollar/året-säljare;Redan i slutet av 2010, då Ceplene via en kontrakterad brittisk distributör nu med full kraft drar igång en storkampanj med Europa som perfekt förstamarknad.Läkemedel av denna sort måste säljas under stort ansvar.Godkända kanaler kanaler och betrodda skickliga säljare och informatörer som tillsammans med cancerläkare med insikt i sjukdomen AML = Akut Myeloisk Leukemi i hjärnan som specialitet.Syskonsjukdomar till AML
kan också få lindring i Ceplene. Även kombineras med framgång C. med andra mediciner i cancerfältet.EpiCept har som sagt ytterligarespännande läkemedel i pipeline samt en licenserad del i Biotech-kollegan Myriad.
Jag har läst inofficiella studier som säger att före den 1 august i år bör kursen inte underdstiga 24 kr vid ett rakt ärligt bud, som ändå ger köparen en guldklimp som över kommande år ger en enorm profit. Att någon ska konkurera med CEPLENE KAN måhända komma men det där behärskar de stora aktörerna. FÖRRESTEN: EpiCept har inte bara sensationen Ceplene i sin pipeline.
Minst en "hit" till är stalltipsat;
Jag har skrivit om det mesta runtom i världen: allt kretsade kring mina drömmars jobb. Och gör det igen om så känns angeläget. I fallet Ceplene är det en rättvisefråga.Informationen i börsvimlet är ett kapitel jag gärna synar. Att beskriva,i stort som smått. Men bloggen Seeking Alpha är något mycket stekhett i mitten av makterna på Wall Street, min egen favoritmarknad sedan 1980. Jag har dock aldrig blivit så motarbetad , inte av människor utan av 3 skrivarprogram g ej gjort utan check. Jag var godkänd och min laddade kommentar att Bristol Myers Squibb är i slutfasen på att spika sitt raka köperbjudande till EpiCepts aktieägare är inte uteslutet. Den som lever får se
Nu återkom EpiCept med en kraftfull kassaförstärkning. Och om aktien nedhandlades till 73
Nu lossnar det.Börsvärdet är i dag cirka 787 milj kr.Avtalet med Idis, England, som ger full kraft åt Ceplenes segertåg genom Europa,ger cirka 52 milj USD/år (drygt 400 MILJ SKR)
.Observera; nära halva börsvärdet bara det!EpiCepts kostnader; 15 milj USD plus att man har förlustavdrag på drygt 200 milj USD betyder det att intäkterna blir oskattad förstärkning av
i kassan.Uppe på detta: värdet av väntat kommersiellt avtal för Ceplene---även partner för NP-1 som drar hem royalties + kontant ersättning till EpiCept.Än mer godis: Azixas potentiella value blir en substantiell ökning av aktievärdet.
Men är återkomme min poäng som garanterat får partnerspåret - som nu dessutom har mage inbilla aktieägarna att Jack Telley skall köra det här eviga tjafset om "stark partner som betalar bra för halva Ceplene samma ang nästa godkända ...
Men det blir uppköp och en rundkoll är enormt positiv i kväll;
3.25 USD per aktie.F l e r a kännare som jag litar till hissar grön flagg.
Men jag tyckeer Pirenz oerhört seriösa analyser ska ha högtsta betyg, även om han krigar för sin belöning i slantar. Han har varit EpiCeptare många år. Hans låsning vid flera partneravtal bör han checka upp hos forskare i fallstudier; ök p Harvard.
En sak jag glömt: Skälet att punktmarkea EpiCept och Ceplene är förstärkt av min egen Parkinson (sedan 1995) och professor Arvid Carlsson,Sahlgrenska, upptäckte Levedopa som det stora genombrottet för en hygglig behandling av Parkinson.
Ceplenes genombrott m¨åste få ta sin tid: Det viskas om at Ceplenes effekt har fllera variabla effekter både utan och tillsammans med närbesläktade mediciner.

Icke då den envise verkställande direktören Jack Telley lyckas skrapa ihop likviditet för en löpande storsatsning på Ceplenes säljdrives i Europa - först och främst - som blir plattformen för övriga världen. Observera att USA:s FDA (Federal Food and Drug Ass.) lovat att ta emot EpiCept en hint om att CEPLENE bokats för examinering i april 2010.Klartecken väntas då gälla även Kanada.

En miljard hungrar i världen.
Min målning /olja 100x85 cm/ är "Svält i Rio - han är bara 32 år Juan".

Thorwald

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar