Populära inlägg

2009-06-25

KAN BLI NOBELPRIS!




Arvid Carlsson, 86, tog år 2000 emot Nobelpriset i medicin och Physiologi. Hans envisa forskning på Sahlgrenska i Göteborg hade gett honom insikter i vad som orsakar den förödande nedbrytning av ämnet som styr motoriken i hjärnan och,som är Parkinsons sjukdom,Förenklat är det bristen på dopamin, ämnet som möjliggör hela vår kontroll över rörlighet, balans,tal osv.Välter också självförtroende och skapar grogrund för depressiva tankar.Det handlar om en komplex sjukdom, med många ansiken.
Upphovet till Parkinsons sukdom är inte helt klarlagd. Vi får vara tacksamma för att forskare med Arvid Carlssons geni och orubbliga envishet har lyckats uppfinna en stor lindring; Offrens situation innan Nobelpristagarens medicin var tillgänglig för gemene man och kvinna, ja den var fruktansvärd. "Jag såg många offer som inte kom ur sängen.Invalidiserade. Man kan aldrig glömma dessa plågade ansikten -alldeles utan hopp om bot", minns Arvid C.. Han är f ö kritisk mot den brist på insikt och otillräckliga, för att inte säga nära nog obefintliga resurser som kom forskarna till del.Professor Carlssons historiska genombrott anades i 1970-talets början.Sedan dröjde det ett antal år av tester och förbättringar innan den fick full spridning."Ett varv kring jorden behöver en ny medicin - då vet man vad den gör för verkan", säger Nobelpristagaren eftertänksamt. "Miraklet" Levedopa,En tablettt Levedopa - Madopark Roches stora vinnare - klarade inte att ensam orientera sig enbart till hjärnan och omvandlad till dopamin där. Den vägvisaren blev substansen Benserazid.Och så fylls de sinande depåerna på med dopamin och patienten kan fungera och resten av kroppen slipper biverkningar. Inte alla och inte alltd. Men ett underverk är det.

VÄRLDSNYHET
!

86 år fyllda kan Professorn och Nobelpristagaren just denna dag avslöja en världsnyhet. De ofrivilliga rörelser som försvårar livet drastiskt för Parkinsson-patienterna har inte gett honom någon rast och ro;
- Och inom tre år finns resultatet av ett efterlängtat genombrott. Nu har jag substanserna. Då ska ett nyttt läkemedel finnas til hands som komplement till Madopark/Sienemet.
Ännu ett mirakel!

Jag kontaktade Arvid Carlsson, denna sommarheta junidag nr 25 2009 med anledning av att han fått en arvtagare bland de efterkommande i Sahlgrenska Akademien och Göteborgs Universitet: Professor Kristoffer Hellstrand,52,vars namn snart löper runt hela världen, ty liksom Levedopa var första riktiga fungerande vapnet i den fruktade Parkinson så är Hellstrands upptäckt CEPLENE första läkemedel som ger hopp för patienter med diagnosen Akut Myeloisk Leukemi (AML) Det är den smärtsammaste formen av cancer. Just i dessa dagar har Ceplenes ägare genom, en för ändamålet kontrakterad partner, engelska IDIS, på väg ut till i första hand europeiska målgrupperna.Sedan väntar hela världen. Kristoffer Hellstand är ej ensam, under 25 års arbete med just läkemedlet CEPLENE har han haft många goda mwedarbetare.Jag återkommer då jag nu ska ta fram Ceplenes långa färd motatt vara ett fädigt läkemedel, unikt i sittt slag.

Arvid Carlsson visar sig väl insatt i Kristoffer Hellstrands projekt och genombrott i och med godkännandet vid andra granskningen inför Europeiska Unionens kontrollorgan för medicin.Nu är det samma prövning som ska genomföras i USA i början av 2010. Det ägande amerikanska Biotech-företaget EpiCept Corp. - noterat på NASDAQ i USA och OMX Nordiq i Stockholm - har gett Ceplene-projektet bästa möjliga stöd.Det understryker Kristoffer.Snart får säkert också de tappra aktieägarna sin belöning, då hela vidden av Ceplene når de lomhörande.

Arvid Carlsson, som är en ovanligt frisk 86-åring. Hans liv, säger han, kan beskrivas som tiden före och efter Nobelpriset..
Arvid Carlsson tycker att Kristoffer Hellstrand är en stor forskare."Tyvärr finns det inte många som når upp till hans nivå bland de nya generationerna", säger Arvid Carlsson.Han har varit uppmuntrande och gett råd som Hellstrand tacksamt och ödmjukt tagit till sig.
Legenden Arvid Carlssn säger:
- Kristoffer Hellstrand kan bli bland kandidaterna för Nobelpriset, men räkna med att det tar sin tid. Han är av den kalibern, går egna vägar, ger aldrig upp. Men de som har makten över Nobelpriset och kandatnomineringen finns på Karolinska Institutet i Stockholm. Det behövs som sagt ett varv kring jorden för Ceplene innan man har dess verkan i breda patientgrupper vidimerade. Verklighetens test.
Att Ceplene är ett genombrott i cancerfältet betyder med automatik att lansering och forskarteam
uppmärksammas.

Jag tackar Arvid Carlsson för de två heta värdeladdade nyheter han gav mig: Dels att han i n t e skulle överraskas om
Ceplenes "pappa", professor Kristoffer Hellstrand, efter några års brukande av Ceplene ute i världen, blir aktuell för Nobelpris.
Nyhet nr 2: att han är nära att klara ännu ett steg i sin jakt på att bemästra ofrivilliga rörelser hos Parkinson-patienter. "Om tre år..."

Kristoffer Hellstrand når jag på mobilen. En röst lika positiv som A.C.:s. Och han söker generat fatta vad en storhet till kollega just sagt. "Jag är smickrad och jag är trygg avseende Ceplenes styrka. Den håller och mer än så".", säger han. och Kristoffer vet, ty Arvid Carlsson är en sträng man. Hans beröm är verkligen av värde.
"Han har hjälpt mig mycket genom åren.Och hans ord värmer alldeles speciellt.,Men Nobelpris..jag tror att där ute finns 25 namn före mig".
Kanske det, men som sagt: Det är aldrig idag när det gäller Nobel-berömmelse; 5 ÅR...
För EpiCept måste det kännas som ett välkommet betyg från en av världens stora i klassen läkemedelsforskning.

Thorwald

Jag ber om ursäkt för att direkt-input försvårade rättningar. Jag lovar: från och med nu skriver jag förlaga! Er tillgivne T.


"Han går sina egna vägar".
Det citatet var Arvid Carlssons omedelbara omdöme om Ceplenes pappa Kristoffer Hellstrand.
Bilder: Nobel-pristagaren. Efterföljande eleven i talarstolen; beskrivande 25 års slit innan Ceplene godkändes.Läs hela Ceplenes ups and downs in 25 years sciencestruggle - tomorrow.

15 kommentarer:

  1. Hej Thorwald,

    Intressant inlägg, men det är några sakfel som förbryllar. Är detta månne en bluff?

    Nära

    SvaraRadera
  2. Vadå "blodcancer i hjärnan"? Aml är inte blodcancer i hjärnan, om man för kan ha blodcancer i hjärnan! Vadå BIS, vad är BIS för något? IDIS heter de som nu ska hjälpa Epicept att sälja Ceplene. Se till att veta mer sakfakta innan du hittar på lögner!!

    SvaraRadera
  3. Akut Myeloisk Leukemi är väl helt enkelt den vanigaste formen av Leukemi. Men det låter ju bra att det finns ett botemedel.

    SvaraRadera
  4. Ni som skriver ettan och tvåan.
    Hatar ni allt men jag ska rätta...
    Läs om nyheterna, Att en 86 årig hjälte från en tid kommer med en finalemente världsmedicin --- och att Kristoffer
    Hellstrand får hans stora A mm.
    Men jag läseer Era suveräna babbel på
    Börssnack och skatiga still.
    Men no hard feelings...thorwald

    SvaraRadera
  5. Håller med Thorwald om att inlägg 2 var ett dumt och plumpt påhopp. Svagt att lämna kommentaren anonymt, dessutom.

    Mycket intressant läsning. Huruvida Kristoffer en gång i framtiden får Nobelpriset låter jag vara osagt, men som aktieägare hoppas jag givetvis på stor Cepleneframgång inom kort.

    SvaraRadera
  6. Hej igen Thorwald,

    Jag har nu läst lite mer av vad du skrivit, och med med viss värme följt din resa från Gunnarskog och fram tills nu. Jag ber om ursäkt för mitt snorvalpsartade inlägg tidigare.

    Nära

    SvaraRadera
  7. Hej Thorwald.

    Intressant inlägg. Men jag ber dig om en tjänst kan du skicka den till Usa så dom får läsa den där med.
    Kram
    Anna

    SvaraRadera
  8. Hej Ni två tre t o m ---Jag känner en värme och Ni bör veta att jag inte leker Gud,
    men ska lyda mina instinkter så går vividare. Gagga elakt trams är kul vid gamla PUB-tiden och kan lyfta en dödstsund då
    himlakropparna samlar mod.
    Men jag är övertygad; Med sakliga kärnladdade
    inblickar kan man få det väl ni som äger aktier ruvar på.
    Synd om han som sitt livs scoop upptäckt att de här lulföretaget BIS heter IDIS---det var faktiskt medvetet
    för att jag saknara hela fatabeslysningen där.
    Nu ska det hävas in resurser för att få ut CEPLENE ÖVER BRED FRONT .
    NÄR GJORDE bis, Å FÖRLÅT SPRÅKGENIET,NU SLOG VÄL IN EN HÖGERKROK PÅ MORSAN---MEN HAR DU MED DITT SUPERELDADE OBSERVATORIUM INPLOMBAT (OCH ICKE ALLS NÅGOT FEL PÅ DET, DYRE ARGE VÄN!)--ETT SUPERJOBB SENAST? Kanske vänskapskorruption? Allvarligt talat - vi får se hur lögnerna fördelas den 1 augusti! Börsdiggare kan testa Redeyes anka om Astra som partner iför CEPLENE.
    Helt sanslöst. Av orsaker bloggstars bör veta är Astra Njet, njetx1000000. Vem skulle tälja guld 10 år med piCept inkorporerat och med musklerna samt en amerikansk Giant? 25 länders inoljade sälj - och infomaskiner över klotet.
    Thorwald

    SvaraRadera
  9. Thorwald,

    Varifrån fick du uppgiften om att Bristol Myers skulle lägga bud på EPCT innan 1 augusti?

    Nära

    SvaraRadera
  10. Vart tog Ni vägen, det var en gent som
    fastnade utan okey publicera. Kör på -- jag gtror att vattenhålen behövs.
    Thorwald

    SvaraRadera
  11. Thorwald,

    Jag tror alla som varit här är eniga med i det allra mesta. Viss osäkerhet rådde bara om trovärdigheten i din blogg. Att Arvid Carlsson skulle uttala att Ceplene var värdigt ett nobelpris är ju stora grejer. Men de flesta har nog nu insett sammanhangen och låtit sig övertygas.

    Nära

    SvaraRadera
  12. Börsen ä r spekulativ och mycket är att digga i. Vi ser hur det blir. Radarn
    är satt på Stay alert.Anna - i lugn och ro ska jag ge US nyheten om Arvid Carlsson supernewqs om en medicin som stoppar P.patienter att känna sig som väderkvaarnar utan att on- eller off
    vidrörts. Förstår ni vilka stjärnor denne 86-åring och Kristoffer Hellstand är. Var det inte Kim som hade ett knallhårt tillslag för Astra? Vart fick han det ifrån tro? Kvittar.
    Thorwald

    SvaraRadera
  13. Hej igen Thorwald,

    Du har väl inte glömt min lilla fråga:

    Varifrån fick du uppgiften om att Bristol Myers skulle lägga bud på EPCT innan 1 augusti?

    Nära

    SvaraRadera
  14. Nära, det var ett tröttsamt tjatande.
    Är inte detta med att legenden Arvid Carlsson är något av en mentor för Ceplenes creator Kristoffer Hellstrand
    ett lyft. Fattar du inte vad den uppgraderingen i det stora perspektivet? Nej, du verkar plocka fram judgement och dra från höften och nyttja skamord som bluff och av
    allt som rör ett uppköp av Epicept.
    Men tiden tickar och snart måste något hända:EpiCept har inte nätverket jorden runt, som en medicin av Ceplenes kaliber måste få för en rättvis lansering.
    Långt borta

    SvaraRadera
  15. Thorwald,

    Ta det lugnt snälla du. Du är bland vänner nu. Jag är på din sida.

    Det var jag som lade upp din blogg på Avanza igår och blev genast överfallen med misstänkliggörande observationer och det var i det sammanhanget jag skrev mitt första inlägg.

    Sedan läste jag lite mer och övertygades om bloggens seriositet, och därefter gick jag till dess försvar på Avanza och övertygade de flesta där om saken. Jag bad dessutom dig om ursäkt för mitt lite förhastade första inlägg.

    Sedan slog det mig dock att det snurrade ett rykte för någon vecka sedan om Bristol Meyers och EPCT, ett rykte som sammankopplades med en viss Thorwald som jag då inte närmare kände till. Nu vet jag vem det/du är och därför passade jag på att ställa frågan om varifrån du hade fått denna uppgift. Vill du inte svara är det helt OK naturligtvis, men ta det för Guds skull lugnt. Vi är på samma sida i denna sak. Vi vill båda EPCT's bästa, även om jag kanske drivs mer av mammon än du gör.

    Nära

    SvaraRadera