Populära inlägg

2008-09-09

Att ha minnen - vilken kompott!






Jag skall här visa fyra bilder från det förgångna.
Men icke ur tiden varande. Dessa minnen, från min ishockeybok "Yrke: Proffs í NHL"
eller Utvandrarna - ishockeyspelarna, som jag hade som arbetsnamn: Även Dollarmiljonärerna på Manhattan syftande på Anders Hedberg och Ulf "Lill-Pröjsarn" Nilsson var med och är ju inläggsrubrik. Det förfalskade namnet Ulf Sterner under ett
slavkontrakt med piratligen WHA;s klubb Chicago Cougars - vilket läckert minne då fotografen Leif Engberg och jag kom just,som detta förfalskade kontrakt uppdagats samt att Uffe kunde sno åt sig det heta papperet och snabbt få kontraktet fotat av alltid orädde Leif Engberg. Vi åkte med hela storyn till Chicago Herald Tribune. Toppade sidan 1...och Uffe fick bråttom att resa hem. Han plockade med kompisen Benny Andersson, ytterforward,av bara farten. Så Färjestad fick två bra spelare åter den hösten. Och min bok fick en närmast otroligt äkta kapitel som speglade hur det går till när maffian hara ett finger med i spelet. Jag skall längre fram plocka in hela det kapitelet här.Även omständigheter som aldrig publicerats; Där ligger ju bloggare Olssons poäng!
Efter min ishockeybok kom ut 1979 och såldes slut medan jag hade ett nytändningsår i USA - ja, så passa rdet bra att en bred bloggarpublik får den gratis, liksom andra
stories jag skall ta och fräscha upp här på mina¨fyra bloggar.
Bilder ni ser: Börje Salming med Tre Kronor i Canada Cup 1976; magi i Torontos hemmatempel Maple Leafs Garden. Ovationerna bara höll på medan B J åkte sakta makligt runt, runt därnere.
Och Anders Hedberg var verkligen en stjärna född och New York tog han som hemma tas
Ö-vik. Ulf Sterner med det förfalskade kontraktet...och så som jag såg ut då jag söt sista kapitleet i boken Yrke: Proffs i NHL 1979. Minnena består, åren bara går och går.Jag plockar in min värmländske kamrat Nisse "Dubbel-Nisse" Nilsson; Han som gjorde det Lennart Hyland-historiska guldmålet mot Kanada 1962 i Colorado Springs ("...den gliiiider, den gliiiider...in i måååål!") Här visar jag mitt favoritmål som så när gett ett guld till hemma 1963; Nisse rundar ryske målvakten Konovalenko;
2-1, segermål, ur minimal vinkel! Hela Johnnshov lyfte mot kvällshimlen---taket
bara försvann.


Thorwald

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar