Populära inlägg

2008-08-15

Sista kvällen med Marja




Onsdagen den 14 oktober 2008;
Plats:
Broby Gästgivaregård i Selma Lagerlöfs eget dramaland.
Broby kallar nobelpristagarinnan sitt Sunne. Och i Broby Gästgivaregård - en s k Skjutsstation i Gösta Berlings saga (och faktiskt så även i verkligheten!)
Selma Lagerlöf har min f d fru och konstnärskollega Marja levt med Selma i vått och torrt under sju år,haft i sinnet många år. Ett par tre gånger lusläste vi allt Selma publicerat och hade egna litteraturvetenskapliga analyser i Gärdets trehundraåriga lantkök i Edeby. för övrigt bara 16 kilometer från Mårbacka - en underbar klättring över bergsryggen som skiljer Fryksdalen från Klarälvdalen. Berömda vatten göder jord och folk i båda dessa världsattraktioner;
De tre långsmala Frykensjöarna respektive Klarälven.

Broby Gästgivaregård ja. Kulturvecka i Sunne, tradition sedan ett antal år. Selma Lagerlöfs-stiftelsen utser varje år Selma L:s litteraturpris. Där flockas Honnorares-
folket och pristagaren får ett antal slantar att skapa vidare med.
Marja och jag hade fått tiden 17.00-19.00 denna onsdag; Jag var väl lite lätt
tankspridd när jag beslöt att ha min första separatutställning med Vernissage just kl 17-19 en vanlig vardag. Dessutom har Marja sedan snart 3 år konstkorridoren på plantvå i Gästgivaregåren; Där har har Marja gjort konstverk av Selma, hennes romanfigurer samt miljöer. Hon guidade nu som vanligt.
Så hade vi lockat Munkfors den artistiske f d postiljonen Clappson att sjunga Dan Andersson,läsa F A Dahlgrens "arbetare vid Munkfors bruk" och så spelade Clappson förstås upp sin skyddsling Fr idolf Rhudin.
Suveränt! Arbetarskulptören Axel Florin är tyvärr inte livs levande ibland oss; Men dottern kom med byster, deb svettblänkande nakna arbetaren som drar slaggkärran---
Marja samtalade med dotter Siri, aom gift Persson men Axel Florins lilla ängel framförallt. Siri är värd en applåd och vi bör alla vägra glömma riktiga arbetare
i kulturutsvävningens värld. Siri har både dansat och spelat teater (bl a pigan i Värmlänningarna).

Jag har nu 35 tavlor - mest oljor - hängande i Broby Gäsgivaregård.Det späckade programmet tog de två Vernissagetimmarna i anspråk.
Marja hade placerat sitt fantastiska broderi, ja sitt största(6 kvm) En tapper skara konstentusiaster påstod att det var en upplevelse rikare. Jag hoppas mina alster ses av flera.Mina "barn" finns kvar i Sunne ytterligare 2 månader. Sedan planerar jag att ha öppet hus i hemmet Gärdet i Upplanda-Edeby, kanske helgen den 28-29 oktober klockan 14-18. Vi får se.

Jag berättade i släktforskaren Carl Johan Ivarsson (Söderköping) frånvaro om "Selmas släktingar - präster, skalder och Gônnerskinger". Där kom till mig väldokumenterad släkttråd mellan farfar Magnus Olsson. Det här släktträdet ¨är en av intressanta illustrationer jag inom kort åresenterar på "thorwalds come back"
med skalderna Geijer, Tegnér, Fröding och Nils Ferlin...
Denna onsdag den 13 augusti 2008 var sista kvällen med Marja för min del.Ett fint minne.
Bilden: Min olja Sinnenas möte. 110x78 cm.

THORWALD

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar