Populära inlägg

2008-08-22

Pralen och vänskapen





Bo "Pralen" Melander arbetade nästan hela sitt liv i Dagens Nyheter.
Han redigerade sport, han skrev om sport, där hans betagenhet i ishockey i allmänhet och målvaktssyndromet i synnerhet, tog sig många ícke blygsamma former.Lidelsen minnen handlade då bara om Strömsbro, Gävleklubbenklubben som förtom "Pralen" fostrat egenheter som Perra Härrdin, Leif
"Honken" Holmqvist och Wille Löfqvist. Gefle Dagblad var journalistisk moderkaka: inte illa!
Men Dagens Nyheter blev det stora: Han värvades dit 1965, året efter det att jag debuterade där.
"Pralen" redigerade allmänt, blev en legend i nattgänget. de som "gör bladet": "Pralen" varvade till skriveriet och han behärskade/behärskar de flesta discipliner; Trafiken i Stockholm blev en käpphäst.
"Pralen" och jag har efter något decenniums paus fått kontakt de senaste tre åren. En sommardag 2007 steg en högrest gentleman ur bilen som hänsnynsfullt lugnt rullat in på gårdsplanen. Ur steg en kvinna så vacker och så elegant bärande några fler år på nacken och som förgylldes av det vänligaste Mona Lisa-smajlet man kan råka på; Gerd och "Pralen" klev in i gårdshuset här på gården Jâle alldeles vid Klarälven.
Efter återseendet sände "Pralen" ett en slant; "Köp ett vårdträd! Plantera det på Jâle!" Sagt och gjort. Det blev apeln Ingrid Marie. Men "Pralen" är dess namn. Inte mer, inte mindre.

Bilderna är ett ringa sätt för mig att visa hur högt jag värderar riktig, ärlig vänskap.Jag kan inte låta bli att ta med 2 vänner av samma kaliber: Sören Löfvenhaft
och Bobby Byström. Jag skall berätta om dem senare. De har förstås med Dagens Nyheter att göra.

Thorwald

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar