Populära inlägg

2008-08-18

Ljuset är mörkrets nådegåva




Ljuset kan understundom låta oss känna som funnes det ej.
Att människan kartlägger dess uppgångar och nedgångar med all visdoms teknikaliteter
gör vardagen känslolös.Vädrets makter står alltid, nästan. i fokus.

Konsten har därför en central uppgift att skapa kontraster, motbilder,ljusets fenomenala lek med våra dolda styrkrafter;
det osedda göres likt en skärva synligt.

En tavla skapad ur en människas dunkla vrå är en gudomlighet.Barnet kanske int ekan lovprisa det just så, men barnets ögon tindrar då rädslan för mörker besegras;
Mörkret upplever jag som min fasta boplats.
Och detta mörker,min vän, viskar till mig:

"Var rädd om det ljus jag ger er - det är en nådegåva!"

Mörkret kommer en dag att släcka ned jorden.
Ingenting skrämmer mig mindre.
Då delas nåden ut till någon annan - för ett tag.

Thorwald

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar