Populära inlägg

2010-03-05

Vad som stort sker sker tyst Sssccchh!



En grupp människor - det må vara ett par tre till miljoner - har som alla
kända djurarter av naturen inbyggda Secutritas; Vaktbolaget i sinnenas värld är långt mer sofistikerat än vad som kan ens anas.
En modern Homo sapiens skulle sätta Charles Darwin på svårare prov. I en icke-datorspridd teknik som kan källsortera en uppfinnares sätt att konstatera den enklaste hypotes en reflekterande varelse har på sin härstamning;
Att kunna räkna har präglat såväl Darwin, Dante, Albert Einsten, Kant och Bill Gates
- för att ta några superiore intelligente= Masterminds.Bild: Charles Darwin.En säkerhetszon med hög beredskap hos homo Sapiens är pengar.Så länge människan hänger med i lagomtillståndet, d v s ungefär som grannarna; Medelklasen grubblar
sällan på vad man har; Det är uteslutet att samla överskottspengar om man konsumerar sig till ett tillstånd som man upplever som schysst. Lånen kan börja blinka rött
om säkerheten är luft --- över skorstenen som man konstaterade i USA där faktiskt
medelklassens grymma överbelåning pajade ur helt; Jag tror helt enkelt att dess
middle-class heroes tog för sig; De ville också leva som alla dem som badade i pengar.
Men bankomaten överfylldes och bubblan sprack. Staterna jorden runt konstaterade en
lånebalong ingen mänsklig varelse någonsin upplevt. Drömmen hade ej solid grund.
Drömmen var önsketänkande eller som den sarkade VD-stjärnan hos konkursoffrade investmentbanken Lehman Brothers sade då han i handbojor hämtades av FBI:
Det var en kollektiv berusning. Giftet blev pengar till alla. Ingen talade om konsekvensanalys!

På aktimarknaderna är det intressant att, som jag nu gjort en ganska lång tid,
följa Biotech-fenomenet EpiCept Corporation, symbol EPCT.

Just nu är det enkelt att fastställa situationen för detta forskningsföretag, som föddes ur diverse omstuvningar i början av 2000. Jag har gjort en genomgång av de
börschattar som lockar allt fler mindre - men även lite större! - aktiespelare.På "Börssnack" i Dagens Industri haglar de anonyma inläggen. En del leker skjutjärnsjournalister och pangar på företagsledningar och "annat" som de anser
orsakar det låga pris marknaden vill betala.De retafr sig på spekulerande dagstraders osv, men det är självförsvar som blir anfall, alltmer grundlösa.
Och Avanza-bankens chatt-forum har sprängt alla gränser. Orsak; De v e t att uppgång kommer. Men när?
EpiCept, helamerikanskt men med sin främste forskare/forskning gjord i Sverige, närmare bestämt Sahlgrenska i Göteborg. Sålúnda har det lilla djärvt satsnde USA-företaget betydligt större omsättning i handeln och allmän uppmärksamhet i Norden än i Nasdaq...Ja, EpiCept är det överlägset mest omhuldade/även därmed omstridda/ utländska fenomenet på OMX Stockholm.
Just nu är läget rekordnervigt:
"Varför värderas inte EpiCept som andra Biotech-företag!?"
Den frågan är allt överskuggande just nu.
Faktum är att EPCT har en egen ägandes cancermedicin i CEPLENE. En önskepartner har köpt in sig för att ge maximal kraft åt läkemedlets introduktion i Europa.
Ceplene betyder genombrottet för EpiCept-aktien, som nu inte stigit ett öre ens då Meda blev partnern, ett Meda som nyligen förts upp på Top 10 i Europa och under
"Årtiondets börs-VD" Anders Lönner gått från ett värde på 300 milj kr år 2000 till 200 miljarder kr, Skulle detta partnerskap vara 0 värt? 525 miljoner är börsvärde just nu på EpiCept. Mindre än förlustavdragets värde (brutto 200 miljoner dollar)--
och räkna kan förvisso börschattarna!
De står dock, liksom aktien, och stampar.
Jag ringde Jill Bederoff, den bäste analytikern på Veckans Affärer.(Bild bredvid Darwin!) Hon analyserade EpiCept 2008 och förutsåg då vilken potentiella vinstutveckling där fanns. Raden är lång och jag undrade:
- Jill, Du sökte se in i framtiden i din stora Epi-analys 2008. Varför ser jag inte inte en uppföljning? Du skall väl inte vänta ut triggers sedan de tagit fart?
Jill dröjde:
- Nej...jo, det finns ett viktigt pafrteravtal med Meda.Det bolaget är också ett jag
håller i här på VA. Jag väntar nu på avtal nr 2 -- NP-1 en smärtlindrande kräm som är klar för Fas 3 som den nya partnern skall vara med och genomföra.
--- min anm---
- Du upptäckte ju EpiCept i Sverige?!
Jill;
- Jo, det är väl så. Jag vill se resultat bekräftat innan jag drar igång.
Vad hon vill se bekräftat orkade jag inte utreda. Jag är säker: Jills analys är snart på pränt. Då händer det saker!

Och därför händer inget, eller?!
Jag tror på ett uppköp av hela EpiCept. USA-godkännandet av Ceplene är viktigt och kan komma till hösten detta år---men Canada kan hinna före. I vart fall vet jag
att Meda vet att EMEA;s totala godkännande OCH EXTRA LOVORD OM CEPLENE SOM ett av de
främsta läkemedel som godkänts i Europa 2008 (66 totalt). Den pressade kursen håller inte länge till emot när verkligheten kommer allt närmare.
Chattisfolket bgör om gamla analyser.
Frustration.Larmet latent påslaget. Grottmännsikan ler i sin himmel.Darwins plats är tom. De stora aktieägarna i EPCT tar det piano.Snart är det skördedags!
Glöm inte el jolo, Kentha, Pasqual, Glade finnen:
Vad stort sker, sker tyst.

Thorwald

3 kommentarer:

  1. Hej Thorwald,

    Jag har äntligen tagit mig tid att registrera mig så jag kan kommentera dina uppskattade bloggar. Tycker verkligen om ditt sätt att skriva och tycka. Jag som du har ju följt detta bolag en längre tid och identifierar ju dessa tendenser som både du och andra uppmärksamat på sistonde. Det vill säga tystnaden. När saker och ting är för tyst på aktiemarknaden vet man att något försigår bakom lyckta dörrar. Samt har vi sett ovanligt stora avslut på den amerikanske marknaden den senaste veckan, aktieköp på 50.000 st aktier (1,4 MSKR). Skribenten MaleNurse, som jag uppskattar något enormt har också "över kaffe" hört om att prisförhandlingarna går bra och kan möjligt bli klara denna månad, något som kommer bra mycket fortare än den störste optimist vågat tro.

    Vad vi ser här är en ballong som tryckts ner i alldeles för djupt vatten, förr eller senare lär trycket släppa. Enda hinder uppåt som jag ser det är att investerare ska hinna lösa ut sina warranter.

    Fortsätt skriv och ha en trevlig helg!

    MvH Pfenix / Mikael

    SvaraRadera
  2. Rättelse: 0,7 MSEK givetvis.

    SvaraRadera
  3. Varmt välkommen till en av de sakkunskapsletande som vägleds av att äga talang att uttrycka sig (inte alldeles lätt som en plätt!).
    Intressant med rykten krig uppköp;
    Kom ihåg i den nedärvade övertron på att allt är sanslöst big, bigger, biggest på andra sidan av pölen;
    Ett uppköp av EpiCept skulle sätta fart på den häftiga, aldrig tidigare - sagt av Bristol Myers president Andreotti - skådade uppköpsvåg inom läkemedelssektorn. Huvudorsak: Kostnaderna/riskerna för att få fram ett slagkraftigt typ CEPLENE är alarmerande, men som tur är hotas likviditetskontona hos häls- och läkemedelsjättarna att sprängas. Den internationella finanskrisen hafr snarast triggat lönsamheten här! Meda AB är med i den här svängen. Jill Bederoff i Veckans Affärer noterar at Meda har vikt resurser för ett stort företagsköp 2010...Men kandidaterrna är fler.
    Apropå CEPLENE; Ett mästerstycke som varje cancerbekämpande bolag måste se som en kronjuvel; Inriktat
    mot den värsta plågsamma AML-gruppen, mest äldre. Men efterhand
    ökar Ceplenes användningsområden. Att sätta patienten i fokus b ö r genomsyra varje läkemedelsföretag.
    Och - nota bene - att tystnad är ett varsel det satsar jag på. Därför står luften skenbart silla kring EPCT/2.02 Latest Sale Nasdaq, 14.70 OMX Stockholm.

    Pfenix -

    SvaraRadera