Populära inlägg

2009-12-08

Legenden Stig Thorwald O.




Ett kuvert med en Jubileumsbok från Sportjournalisternas Klubb i Stockholm, fyllandes 75 år i år. Man har plockat ut 75 "legendarer som porträtteras av nästan lika klassiska kolleger". Avsändare: Lasse SANDLIN,huvudredaktör i Bokkommittén och en nära vän och uppskattad frontjournalist i Aftonbladet. "Hej
Thorwald! Bra Pralen-text.Hör av dej när du kommer till stan".
Jag blir paff och - det ska erkännas - överraskad. Jag bland alla dessa kända namn, en de levande dessutom.

Bland alla orakel finns sålunda

Stig Thorwald Olsson,
Född: 11 april 1942 i Gunnarskog
Arbetsplatser: Arvika Tidning, Nya Norrland, Nya Wermlands-Tidningen, Dagens Nyheter
Kollegan Bo Pralen Melander porträtterar mig och jag citerar denne DN-veteran, som
ingen garanterat kan vare sig skrämma eller smickra in sig hos;
"Stig Thorwald Olsson, född utanför Arvika i början av 1940-talet, dånade den 15 februari 1964 in på Dagens Nyheters sporrtredaktion. Det var några månader innan undertecknad också värvades till DN av R:et Eklöw och Sven Pe Johansson. Vi var ett halvdussin ungdomar i 25-årsåldern som förstärkte DN:s dessförinnan ganska ålderstigna sportredaktion.
Thorwald är den ojämförligt bästa journalist jag under drygt 53 år i yrket jobbat tillsammans med - alla andra kanoner jag träffat i yrket får ursäkta!"

Vad skall man skriva? Legend - och jag livs levande. De 75 rymmer alla de stora sportpennorna, radiosmttrrna,TV-idolerna..Från Sven Jerring, Lennart Hyland, Rudolf "R:et" Eklöw, Göran Zachrisson, Nic Åslund, Stig Bodin, Lars Gunnar Björklund,
Ulf Jansson, Mr Jones,PutteKock, Lennart Jelbe, Arne Hegerfors Bengt Grive, Tommy EngstrandBo Gentzel,Sven Pe Johansson, Bobby Byström...Ja, listan "Tidernas 75" är tung.De flesta av dessa färgstarka kolleger är ej i livet.Min honnör görs med en bugning uppåt, där sportens beskrivare får evigheten att blomma.

Jag ska efter aktiedramat "EpiCept - the American dream" berätta om idrottens
världar i en serie minnen, Bloggen http://www.sportmedthorwald.blogspot.com
Hela listan med de 75 utvalda sportjournalisterna 1934-2009
finns på sportmedthorwald.blogspot.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar