Populära inlägg

2012-03-27

Tack för intresset - Men sover Arvikas konst?

Hejhej---

frysta ögon.
Nada reaktioner. Märkligt: Bland dem som mäktade besöka min konstutställning i Galleri 39 i min hemstad Arvika, där jag återbördats som medborgare;
I dessa äkta konstvänner lyser det i blickarna. Fryshusets krokben har de inget intresse av.

Hemkomsten har för min del inneburit Galleri 39 tre gånger, en med f d hustrun och konstnären Marja Hallstensson, 2 solo---
Nu laddar jag för en ny "collection"---En sak är att lita på:
Djärvt måleri betyder inte att man söker efterapa etablerade experiment
som Ernst Billgren. Numera har jag respekt för gamängen E.B. HAn vågar vara annorlunda; TYpiskt för denne humanistiskt präglade konstartist är att hans gudomliga engagemang i fru och dotter. Tillsammans bildar trion en vinnarlinje.
Vill gärna se Munkfors-grabben Lars Lerin på samma breda nivå/tanke. Hans akvareller jagar efter internationellt erkännande och jag hoppas och tror att L.L. laddar Sandgrundsudden i Karlstad med outstanding performance.
Karlstad stad har under en lång tid spelat dödgrävarmarschen och före inköpet av det f d danspalatset för 22 miljoner kronor samt renovering cirka 7 miljoner kr. såg jag en skrämmande bild, förevisande kulturfientliga makthavare.Nu har stormarknader och Mitt i City och FBK/Löfbergs Arena piskat: Icke ett Galleri värt namnet. Vi kräver att något görs! Så blev det L.L. Jag garanterar: Man fick en suverän plats bredvid det tråkigaste kulturen har: Länsmuseet. Lerin drar folk. Passa på att lära vad konst är!
Stockholm, Göteborg och Malmö söker spotta upp sig; Men efter en tid med sanslöst brutalt okunnig allmänhet - ja, sedan utställaren återvänt till erkligheten, orkar han/hon ej strida.

Efter snart ett par decennier med heltidssatsning utökar jag oljemåleriet med akvareller, kol och torrkritor: Sinnesbilder skapas med akvarelltekniken, som inspirerades man hela förloppet av ett mirakel.
Dock: Med oljans makt känns det numera alltid himmelskt att spänna ett par dukar och planera hanteringen.
I Arvikas Galleri 39 kände jag allt starkare hur stadens konstliv lever farligt. Ingen utveckling! Jag vill ogärna tala i egen sak, men efter att ha låtit denna textligga till sig några dagar så känns varje bokstav viktig.nter;">

Rackstadsmuseét och Konsthallen?
En konstkunnare av högsta nivå tog min blygsamhet för något sympatiskt, men ändå bara så fel:
"Din väg från journalismen, dikten är unik! Det bör besinnas eftersom journalismen utfördes på Dagens Nyheter i Stockholm, en världsrankad seriös morgontidning.
Bilden: Olja "Röd kärlek" olja 110x95 cm.
Thorwald

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar