Populära inlägg

2009-04-23

En dag på verkstan




Onsdagen den 22 april. Klockan visar en kvart i två. Eftermiddag.
Jag bromsar in framför den stora porten till Greens bilverkstad på Mon
i Deje, som ligger vod väg 62 i Värmlands hjärta, Klarälvdalen.
Vid kaffebordet utanför den vidöppna porten sitter Per Gren i glatt
sällskap småpratande med ett par kraftiga karlar.
Jag behöver inte anmäla ankomsten;Tid är beställd; Klockan två skall min trotjänare sedan 1998, en pärla av märket Volvo S70 GLT. Nu skall det sommarrustas:
Sommardäck på. 16000-milaservice. Byte av bromsskivor fram står som den kanske viktigaste punkten på den info om min bils tillstånd, som jag alltid överräcker vid verkstadsbesöken.
Per Gren ler md plirande ögon; Nästan blyg är han denne rese i bärgnings-Värmland.
Ävenledes primus motor i medborgar-brandkåren. En man som arbetar nästan jämt.
Och hans medarbetare i verkstaden universal (alla märken klaras av!) går minsann inte av för hackor; Thomas och Peter, unga och med även i bärgningskåren samt brandkåren. Teamkänslan doftar till toner och prat i Radio Värmland;
som hela tiden får ljuda´i den stora hallen.
- Kunde rigga scen och köra ett liveuppträdande, säger jag då jag går fram emot de
tre herrarna vid fikabordet.
- Hur har du dä mä kônsten da, Thorwald, säger Dahlman, bördig från Arvika likosm jag
själv. Han är én humorfrisk jobbare, som måste ha något att jobba med. Per Gren
har en trogen hjälpreda både här och där i verksamheten.
Jag tillbringar hela restenav arbetsdagen i Grens verkstad; Tar lite bilder och så
dyker ett reportageuppslag - varför missar ni detta, radion och lokalavisorna NWT
och Värmlands Folkblad- upp livs levande:
Christina Gren, Pers fru.Hon dånar in med bärgningsbilen fullastad med krocade
fordon;
- Di ska te skroten i Munkfôrs, brandkåren har hatt dôm te övning.
Christina hoppar ned från förarhytten:
Här har vi en avde få kvinnliga bärgarna i världen!
Christina hade en kvinnlig kollega men honlade av:
- Hon fanns här i Värmland, faktiskt. Synd att vi kvinnor ses med så kritiska ögon
då vi rör vid det som kallas typiska manjobb. Men det ändrar sig när man inser att
vi kan det mesta om vi får chansen.
Christina är aldrig. mållös. Maken Per uppmuntrar hennes arbete som bärgarchaufför och oroas inte då hon åker ut ensam på uppdrag:
- Jag trivs och snart rattar jag en tävlingsbil: Jag ska köra i den s k skrotklassen
- Folkrace - där man bucklar på varandra hur tufft som helst. "Folkrace" är mycket poppis i det motorsporttokiga Värmland.
Sonen Gren har redan kört igång i juniorklassen.Bildar ett team Deje.

Klockan har tickat till kvart över fem.
Min trogne kompis S70;an och jag backar ut halvdunklet i verkstadshallen. Utanför
blixtrar vårsolen. Thomas, som gjort jobbet på min bil, kisar upp mot den klarblå himlen:
Da ruller den ett tag e da Thorwald!

Thorwald

Bilder; Kvinnlig bärgare i Deje och snart Folkrace-stjärna.
Thomas i skyddsglasögon. Peter med blonda lockar. Per, brandman. bärgare, en
bilreparatörernas universal-geni.Il professore mecanica moto...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar