Populära inlägg

2008-04-28

Godiskungen dyker upp



Nu var goda råd dyra!
Cykeln som stals från mig i Tensta i slutet av april 1970 dyker upp sående lutad
mot väggen alldeles invid entrédörren till snaskaffären;
Knallgul med zebrarandig sadel och märke i guld under stången:

Tillhör; "Thorwald,DN".

Jag rusar fram för att greppa hojen; som att se sin käresta återkomma efter
at ha varit försvunnen i trettio år ungefär, Ja., ni vet eller hur?

Då är det stopp!

En lyftkran skickar mig mot skyn. Jag känner svindel:
Ocn så ser jag ansiktet jag aldrig glömmer:

Godiskungen - den undre världens okrönte kung. Ett ondskans barn. Livsfarlig för alla som sätter värde på heder och godhetens signaler.

Jag landar. Med darr i benen utlöser jag överfallslarmet jag just inhandlat för 2ooo
kronor av en upppfinnare som är ett tekniskt underbarn.

Godiskungen gap¨skrattar:
Han sliter åt sig tryckdosan och krossar den i sinväldiga högernäve.

Folk har samlats utanför snaskbutiken.
Polisbilar hörs tjuta i fjärran.

fortsättning följer...

S Thorwald Olsson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar